tisdag 17 februari 2009

Syjunta del 2: Byxor

Då var det brallornas tur att pimpas. Jag har länge saknat vad lundhags på sina dyrare byxmodeller kallar för boot-loc, vilket är ganska fiffigt. Dessa brallor hittade jag för en billig slant på lundhags fabriksförsäljning och de funkar prima. dock saknar jag boot-loc-systemet och valde därför att sy på ett liknande system. Även denna gång är det Klättermusens greppet-handskar jag tagit inspiration ifrån med "sliding bucket"-systemet. Även denna gång så får ni kolla på bilderna, ifall det är något ni undrar över är det bara att kommentera.

2 kommentarer:

  1. Ser ju snajsigt ut! En nackdel med boot-loc tycker jag är att det blir en rejäl bit rem över som slänger omkring. Jag brukar fippla in den kring den spända remmen, men det är lite meckigt och synd på en annars så bra detalj. Nåra idéer

    SvaraRadera
  2. Löste det genom att sätta en tryckknapp på remmen: dock ingen superlösning då knappen lossnar lite till och från. Nu är byxorna så pass slitna (dock inte på keprotecen :)) att jag inte orkar göra ngt åt det i detta fallet. Nästa gång tänker jag sy hällor att trä in remmen i som på försvarets 59-byxor.

    Andra förbättringar är att välja en rem med bättre friktion, en s.k. "ridgead". Flärpen som används för att snabbt öppna är för tjock vilket minskar friktionen, denna borde lämpligen också vara i ridge-rem alt ngt i denna stilen: http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=141_32_262&products_id=2233 .

    Att sätta justeringen fram på foten har funkat riktigt bra. Aldrig i vägen, alltid lätt att justera.

    SvaraRadera